Najväčšia komunita Ford fanúšikov na Slovensku

Najväčšia komunita Ford fanúšikov na Slovensku

PROJEKT FIESTA MK1 – od začiatku po finále …

FordClub.sk » Články » PROJEKT FIESTA MK1 – od začiatku po finále …

PROJEKT FIESTA MK1 – od začiatku po finále …
Jeden z posledných kusov modelu Fiesty prvej generácie sme sa rozhodli zachrániť pred zošrotovaním v apríli 2010. V tú dobu už rok stála s rozobratým predkom u bývalého majiteľa. Aké to bolo vdýchnuť tomuto kusu histórie nový život a po 2,5 roku ho znova dostať na cestu? Čo všetko to obnášalo ?

 

Ako to všetko prebiehalo si môžete prečítať v prvých 6. článkoch na TopSpeed.sk, ktorý je mediálnym partnerom celého projektu. Stačí kliknúť na jednu z fotografií a postupne si môžete prejsť viac než ročnú prácu …

 

Článok 1

Článok 2

Článok 3

Článok 4

Článok 5

Článok 6

Finále alebo po 2,5 roku na cestách …

Demontáž

Rozobratie auta, ktoré je konštrukčne jednoduché a váži necelých 700 kíl bolo hračkou. Jednu aprílovú sobotu v roku 2010 sme si poobzerali a nafotili Fiestu a dali sa do práce. Za rovných 6 hodín bolo auto rozobraté a to do úplného skeletu. Štyria ľudia dokážu túto malú hračku rozložiť za pol dňa práce. Počítame teda, že nám to trvalo 24 „osobohodín“. Tento názov a prepočet sme si vymysleli aby sa nám lepšie prepočítaval čas na hodnotu, ak by prácu vykonával jeden človek.

Ďalšie práce, ktoré sme nevykonávali my, ale odborné firmy, môžeme odhadnúť nasledovne:

3 hod : 2 x pieskovanie + 1 x zinkovanie

80 hod : klampiarske práce

70 hod : lakernícke práce, ošetrenie podvozku, úplné odstránenie starého laku, tmelenie, striekanie

4 hod : repasovanie prevodovky

3 hod : osadenie piestnych krúžkov + ojničných ložísk

Sme pri fáze tesne pred našim skladaním. V tomto momente už hovoríme o 184 hodinách práce, čo predstavuje pri 8 hodinovom pracovnom čase 23 dní.

Montáž

Dostať Fiestu do stavu aby prešla STK, EK a KO nebolo vôbec jednoduché ako sa nám mohlo na začiatku zdať. Autíčko sa skladalo výhradne vždy v sobotu na pár hodín. Na všetko sme boli traja a tak sme vždy spočítali odpracované hodiny, vykrátili tromi a zapísali „osobohodiny“ za daný deň.Veľkým zdržaním pri skladaní boli problémy s repasovaním riadenia, alebo homokynetických kĺbov( stratenú guličku kvôli ktorej sme po celej Európe mailom a telefonátmi zháňali celý kĺb sme nakoniec našli v garáži … ). Na druhej strane nás potešil fakt, že naše úplne nové brzdy sa nám podarilo spojazdniť na prvý krát a namerané hodnoty na STK by boli vzorom pre všetky vozidlá. Výmena trubiek, hadičiek, kompletných predných a zadných bŕzd bola nutná .

 

Na cestu sme čiernu Fiestičku dostali po odpracovaní viac ako 420 „osobohodín“ skladania! Nikdy by sme neverili, že prepočet 24 : 420 je realitou rozobratia a zloženia …

Darca orgánov


O pár mesiacov neskôr zakúpená červená Fiesta mala slúžiť ako darca orgánov. Tretie dvere, palubná doska alebo maličkosti na upevnenie predných svetiel a masky sa nedali kúpiť.

 

Nakoniec však táto červená kráska poslúžila aj ako vzor pri skladaní a odstraňovaní závad. Bola to nenahraditeľná pomoc a úspora času.

Testovanie

Pár dní pred našou cestou po Európe sme začali testovať Forda na reálnych cestách po Bratislave a okolí. Čo sme s ňou zažili za prvé dni a kilometre?

1. Problém: tachometer


Keďže sme sa rozhodli upraviť 5.miestny tachometer na hodnotu 00000 z dôvodu úplnej generálky auta bolo nutné rozložiť a zložiť staručké kolieska a posunúť na hodnotu nula. Po prvých kilometroch sa ale pri pretáčaní prvej desiatky kilometrov ozval zvuk, ktorý neveštil nič dobré. Pokračovali sme ďalej až pokiaľ nám tachometer úplne prestal ukazovať.Po rozobratí sme zistili, že nami zle zložený tachometer sa zasekol a lanko nám ukrútilo náhon v prevodovke. Po výmene náhonu bolo už všetko v poriadku.

2. Problém: palivo


Po sfunkčnení celej elektroinštalácie sme prišli na to, že nám ručička palivomera ukazuje stále plnú. Prvá reakcia bola, že sa nám zasekol plavák a dotankovali sme teda plnú a išli ju vyjazdiť. Nepomohlo. Po troch hodinách skúmania, vytankovávania benzínu a demontáže plaváku sme zistili, že pri zinkovaní nádrže nám zinok vyskratoval čidlo priamo na kostru nádrže.Boli dva dni do odjazdu a nám začal ukazovať aj palivomer! Radosť to bola vážne obrovská.

3. Problém: zvukový


Deň pred odjazdom začalo v Bratislave pršať . Naše testovanie ale pokračovalo. Po pár kilometroch sa z pravej strany ozval nepríjemný zvuk, ktorý sa prenášal až na karosériu. Prirovnal by som to ku zvuku, keď sa vám zasekne ložisko a celú poloos začne triasť. Pri spomalení sa tento jav vytratil. Objavil sa, ale vždy pri ľavotočivej zákrute. Na rade bola demontáž pravej strany tlmiča, náboja, ložiska, kĺbov …Naše zistenie po zhodení kolesa nás priam šokovalo! Pneumatika bola po obvode mierne narezaná a ihneď nám bolo jasné, že nepríjemný zvuk spôsobovalo koleso, ktoré sa priam rozrezávalo o blatník. Prečo len jedna strana? Klampiar si nevšimol, že hore na leme blatníku zostali dve neuveriteľne ostré hrany, ktoré tam nemali čo robiť. Po zaklepaní lemu na svoje miesto sme mali vyhraté. Odstraňovanie a hľadanie problémov nám trvalo viac ako 20 „osobohodín“.

Konečne na cestách necestách

Počas testovania sme najazdili necelých 700 kilometrov. Neviem či to bolo málo alebo dostatočne veľa na odstránenie všetkých závad po poskladaní auta, ale odvaha prejsť pol Európy nám nechýbala. V sprievodnom vozidle sme predsa mali všetky náhradné diely, ktoré sme mohli po trase potrebovať. Alternátor, štartér, remeň, rozdeľovač, karburátor, sviečky, káble a ešte asi 20 drobností nám dodávalo istotu, že to zvládneme.

 

Nezabudli sme ani na ventilové mierky, ktoré nám pomohli po prvých 600 km, kedy bolo treba nastaviť ventily. Túto prácu sme ale zvládli za menej ako 20 minút. Po problémoch s pridávaním aditíva, ktoré nahradzuje olovo od spoločnosti Slovnaft MOL a neskutočnom trhaní pri malých otáčkach a strate výkonu sme sa rozhodli, že ho prestaneme používať. Ventily sme nastavili na 25/60 presne podľa manuálu Ford pre bezolovnatý benzín a motor začal pracovať ako má.

Na záver trochu rekapitulácie …

Začiatok projektu : apríl 2010.

Ukončenie : júl 2011.

To je presne 15 mesiacov, ktoré môžeme rozdeliť do týchto etáp :

6 mesiacov sa auto zdržalo u klampiarov

4 mesiace prežil skelet zimu v lakovni

zvyšných 5 mesiacov rozoberania, prevozov na pieskovanie, lakovanie a skladania po sobotách.

Po Európskych cestách nás naša Fiesta ani raz nesklamala a dovolím si tvrdiť, že sme si jazdu užili viac ako na modernom aute dnešnej generácie. Neuveriteľným faktom ale zostáva aj to, že celé auto sme poskladali s jedinou sadou kľúčov a kladivom. Jednoduchosť sa v minulosti vyplácala …Po konečnom spočítaní „osobohodín“ sme sa dostali na čísla: rozoberanie 24 hodín a práce na finálnu podobu dosiahli hodnotu 600 hodín, čo je krásnych 75 pracovných dní rozložených do 1,5 roka práce … Každá hodina strávená pri rekonštrukcii nám stála za to. Veď kde si už dnes môžete vyskúšať práce, ktoré boli pred 20. rokmi ešte bežné?

 

 




































STAŇTE SA RIADNYM ČLENOM FORDCLUB.SK

  • Získaš zľavy u partnerov klubu
  • Budeš mať klub bez reklám
  • Môžeš inzerovať v sekcii bazár
  • Získaš mnoho iných výhod ...
Stať sa členom