Najväčšia komunita Ford fanúšikov na Slovensku

Najväčšia komunita Ford fanúšikov na Slovensku

Jednoducho – COSWORTH

FordClub.sk » Články » Jednoducho – COSWORTH

Jednoducho – COSWORTH

Mike Costin a Keith Duckworth, dvaja bývalí zamestnanci Lotusu, po prvý krát pracovali spoločne v rokoch 1957-58.




Dvaja priatelia sa rozhodli založiť Cosworth Engeneering a pripraviť pre Lotus motory Climax.





Na začiatku nebola ich povesť


taká ako dnes. Na stene továrne


bol sprejom nastriekaný názov


“Cosbodge & Duckfudge”.




Ale postupne sa veci začali lepšit a


ladené Ford Cosworth motory ovládli


Formulu Junior – prechodcu Formule 3


na mnoho rokov …
















Zrodil sa Cosworth …









Korene „športového“ Escortu majú bohatú históriu a na prvých Escortoch RS 1600, 1800 a 2000 zo 60. a 70.rokov vyrástli také hviezdy rallye ako je Kankkunen, Vatanen a Blomqvist. V 80-tich rokoch začali vznikať prvé autá novej generácie pre nasadenie v rallye v spolupráci s firmou Cosworth , s ktorou Ford spolupracoval už niekoľko desiatok rokov predtým… Výsledkom bola dlhá séria závodných a cestných Ford-Cosworthov, ktorá bežala od roku 1986 až do roku 1996 a zahŕňala Sierru a neskôr Escort.














Dvojlitrový motor z označením YBT s dvomi vačkami v hlave bol od začiatku navrhnutý s turbom a prvá verzia mala výkon 204 PS. Motor môžete vidieť v troch farbách na kryte ventilov:


Červená farba hlavy označuje motor, ktorý vyžaduje vysoko oktánový benzín, zelená hlava označuje motor jazdiaci na bezolovnatý benzín a modrá hlava – motor pre bezolovnatý benzín s katalyzátorom.

























Escort Cosworth prevzal hnaciu sústavu po Sierre Cosworth, čo znamená, že má na rozdiel od ostatných escortov pozdĺžne uložený motor. Pohon všetkých kôl, odlišné závesy a ďalšie detaily však viedli k tomu, že Ford musel posielať klasické skelety Escortu do Nemecka do firmy Karmann, ktorá ich čiastočne rozrezala a zvarila do požadovaného tvaru tak, aby sa náročnejšie agregáty zo Sierry zmestili do karosérie „menšieho brata“. Medzi rokmi 1992 až 1996 tak vzniklo len 7 145 špeciálov , každý z nich je originál, ktorý je považovaný za ručnú prácu…









Hlavným rozpoznávacím znakom Cosworthu je veľké dvojposchodové zadné krídlo, ktoré sa už predtým objavilo na Sierre. Rýchli Escort sa od nižších verzií odlišuje aj roztiahnutými blatníkmi, ktoré svojím tvarom a ostrými hranami pripomínajú Lanciu Deltu Integrale, neporaziteľného súpera Escorta v rallye.









Na Anglickom trhu “odzvonilo” Cosworthu hlavne kôli neúnosnej spoločenskej pozícii, do ktorej ho pasovala skutočnosť, že sa stal obľúbeným autom všetkých gangstrov a lupičov bánk, ale aj zlodejov, ktorí ho kradli len preto, aby ho mohli po divokej jazde rozbiť… Pod tlakom týchto okolností sa vyšplhala ročná poistka na ešte vyššiu čiastku, ako bola jeho kúpna cena!




Escort Cosworth sa tak na konci svojej éry stal politicky neprijateľným autom a jeho veľké krídlo akoby nieslo všetko zlo, ktoré bolo všade na okolí …




Produkcia :




1992 – 3 448 ks


1993 – 1 143 ks


1994 – 1 180 ks


1995 – 1 306 ks


1996 – 68 ks




Cena Cosworthu :
od 12,000 eur až do 35,000 eur, môžete natrafiť aj na cenu : 110,000 eur (Gruppe A – 330PS nájdete na http://home.mobile.de/Autoieri).




Sierra sa pohybuje cca od 5,000 eur .




Fotogaléria:












STAŇTE SA RIADNYM ČLENOM FORDCLUB.SK

  • Získaš zľavy u partnerov klubu
  • Budeš mať klub bez reklám
  • Môžeš inzerovať v sekcii bazár
  • Získaš mnoho iných výhod ...
Stať sa členom