FordClub.sk » Články » Hudba do Escorta
Escort a dobrá hudba? Táto veta sa nedá vysloviť, ak má váš escort ešte zabudované origálne reproduktory.Je to podľa mňa najhoršie “hrajúci” Ford, aký som kedy počul, takže som sa rozhodol s tým niečo spraviť …
Ako prvovýroba sa montoval 1 pár reproduktorov do predných dverí, ktoré sú osadené v atypickej výške dverí v plastovej príchytke a nezahrajú nič len príšerné stredy .
Do výbavy Ghia výrobca myslel na to, že chcú niečo počuť aj cestujúci vzadu, takže pribudol 1 pár reproduktorov v zadných obkladoch a samozrejme do predných dverí sa pod mriežku čudného tvaru vtesnal aj výškový reproduktor.
Po osadení rádia a vypočutí pár sekúnd skladby od Daniela Landy som sa rozhodol, že s týmto „aparátom“ sa to proste nedá a nebudem urážať tak skvelého interpreta ako Landa! Nasledoval výber rádia , mal som vybrané dve značky :
ALPINE : skvelý zvuk CD – výťaz testov v tejto oblasti , ale trochu horšie je na tom s príjmom staníc, alebo urobiť kompromis menom BLAUPUNKT : výťaz testov za najlepší príjem staníc, skvelé ovládanie a podľa mňa zvuk CD tak na 80% . Tu som zobral do úvahy pár vecí, jednou z nich bolo to, že počúvam v aute 90% CD a dopravné správy mi aj tak pôjdu. Jasný výťaz : ALPINE CDA-9812RB. Každý, kto sa aspoň trochu zaujíma o hudbu v aute, tak asi vie, prečo práve tento model
Dlho som rozmýšlal, kam a koľko reprákov dať do predných dverí, ale nakoniec som si povedal, že keď sa to už ide robiť tak nech sú v každých dverách 2 páry 16,5 cm stredobasov. Musel som sa rozlúčiť s odkladacím priestorom vo dverách, takže kapsy – nekapsy , šup s nimi von ! Ak niekam cestujeme, tak tento môj „skvelý nápad dať preč odkladací priestor“ musím neustále obhajovať a žene vysvetlovať, že pollitrovka ľadového čaju sa dá dať aj inde …
Zadné repráky som vôbec neriešil, pretože 2 páry kvalitných repro vpredu + výkonný subwoofer do kufra musí v kabriolete stačiť.
Úplne iný problém som mal s výberom reproduktorov. Tu som bez váhania vybral nemeckú značku s americkými koreňmi – Ground Zero a repro z vyššej rady Hydrogen.
Ground Zero GZHC 165 X
Parametre :
power 100 watt RMS / 150 watt max
aluminum cone
rubber surround
titanium tweeter
adjustable 12dB cross over 0/+3dB
Frequency range 50 Hz – 20 kHz
Nasledovala práca odborníka – čalúnnika, ktorému som povedal: tu máš 2 páry reprákov, šupni to tam dole asi takto a celé nejako do kože. Vedel som , že sa môžem spoľahnúť na jeho prácu, vybrali sme materiál a to MDF dosku. Trošku váhania bolo nad tým, či to neurobiť s laminátu, ale pri tomto type dverí sa to dá hravo zvládnuť s MDF. Samozrejme, že som sa aj bál, že keď pár krát (asi tak 100 až 200 krát) buchnem dvermi mi bude laminát trochu pracovať a praskať.
Prvý krok : odstrániť látku a nahradiť ju kožou + pôvodné kryty reprákov očalúniť a osadiť výškový reproduktor
Krok druhý : výroba MDF-kových redukcií tak, aby spĺňali „hudobný“ účel, boli svojim tvarom aspoň trošku zaujímavé a aby neprekážali pri dennom používaní tým, že budú priveľmi trčať a dotýkať sa tak nôh cestujúcich
Tretí krok : obtiahnutie kožou a pripevnenie na tapacír
To všetko sa nakoniec podarilo a myslím si, že na obyčajné auto akým je Escort sú tie dvere teraz niečím o trošku lepším ako boli pôvodné :
Tlmenie …
Vytlmovacích materiálov je na trhu už dnes dosť, existujú rôzne asfaltové pláty, akustické peny, spray-e typu NOISEKILLER , ale ja som sa rozhodol dvere vytlmiť poriadne . Na prvom mieste vo svete hudby je americká značka Dynamat .
Tlmenie dverí je dosť dôležitá a niekedy pracná záležitosť, ktorá vôbec nieje vidieť, ale za to je počuť ! Počuť len zabuchnúť vytlmené dvere a porovnať ich s pôvodnými už je rozdiel…
My sme začali z vyrezaním ozvučnice do plechu dverí, pretože escort má presne na tomto mieste skoro rovný plech . Viac sme si nemohli dovoliť, pretože sme rezali tesne vedľa motorčeka sťahovania okien .
Takto vyrezaný otvor bude jediným otvorom do útrob dverí, takže stačí len dúfať, že sa nič v krátkej dobe nepokazí . Na dverách nás príjemne prekvalilo, že výrobca dal pár plátov „asfaltu“ na plech, takže sme túto etapu ukončili nalepením DYNAMAT DynaXorb – kocky, ktorá pripomína niečo medzi mastnou huspeninou a silikónovými … výrobkami . V balení je samozrejme sekundové lepidlo, ktoré drží úplne skvele na každom povrchu.
A na čo je DynaXorb? Má zabrániť šíreniu tzv. blúdivých vĺn, nedochádza k ich nežiadúcemu odrážaniu a zvuk je badateľne čistejší a presnejší.
Nastal čas uzavreť dvere. Máme na výber z dvoch možností, buď použiť DYNAMAT Original alebo DYNAMAT Extreme . Základom Extremu je Originál, ktorý je potiahnutý hliníkovou fóliou, používa sa pre náročnejšie montáže, samozrejme je aj drahší. My sme sa rozhodli použiť ho, pretože máme dva 16,5cm stredobasy v jedných dverách . Základom je, aby boli úplne všetky otvory a malé dierky dobre utesnené, inak by to nemalo význam .
Keď máme takto vytlmené dvere a pripravené 3 páry dvojlinky k reprákom môžeme nasadiť „tapacír“ a znova ešte kúskami Extremu vytlmiť medzeru medzi dvermi a „tapacírom“ v oblasti reprákov.
Kontakty na reproduktory sme naletovali, lebo ako nás v škole učili „najlepší spoj je letovaný spoj“ a myslím, že je na tom niečo pravdy .
Po poskladaní dverí som to už psychicky nevydržal a zapojil som skúšobne repráky len tak – na rádio. Bola to odmena za pár hodín práce ako sa patrí. „Dobré to bude“ skonštatovali sme a spokojne si zapálili víťaznú cigaretu …