Najväčšia komunita Ford fanúšikov na Slovensku

Najväčšia komunita Ford fanúšikov na Slovensku

História Fordu v Európe

FordClub.sk » Články » História Fordu v Európe

História Fordu v Európe

1904: Ford Model A Ford zaznamenal eurósky debut na Agricultural Hall Motor Show v Londýne a bola založená britská pobočka. Model A je poskytnutý Automobilovej únii vo Francúzsku začiatkom roka 1904.




1906: Prvý predaj Forda v Španielsku – Don Eduardo Chalaux z Barcelony kúpil Model N.




1907: Ford má distribútorov v Nemecku, Belgicku, Španielsku, Holandsku, Taliansku, Dánsku, Švédsku, Rakúsku, Poľsku a Rusku.




1908: Svetová výstavná premiéra Modelu T v Olympii Londýn na automobilovej výstave v novembri. Založenie Parížskej pobočky pre kontrolu európskych predajov.




1909: Percival Perry je riaditeľom novej spoločnosti Ford London. Ford Canada sa zrieka práv na britský a írsky trh.




1911: 8. marec: Vznikla Ford Motor Company (England) Ltd. 23. október: Začala sa výroba v bývalej továrni na električkové vozne a železničné vagóny v Trafford Park, Manchester, je to prvá továreň Ford mimo Severnej Ameriky.




1913: Model T sa montuje na rue Fondaudčge v Bordeaux v priestoroch vlastnených francúzskym sprostredkovateľom Forda Henrym Depasseom.




1914: Prvá pohyblivá výrobná linka v Európe bola inštalovaná v Trafford Parku.




1916: 25. máj: Perry vytvoril Automobiles Ford v Paríži a prevzal činnosť Forda vo Francúzsku. Továreň v Bordeaux bola prevzatá od Depasseho v júli.



1917: Henry Ford & Syn sa spojili s vedením v Corku (Írsko) kvôli výrobe traktorov Fordson. Ich továreň bola prvou účelovo postavenou továrňou v Starom Svete.




1919: June: Ford odmietol návrh na spoločný podnik od André Citroëna. 25. jún: vzniklo zastúpenie Forda v Dánsku. 3. júla: Prvý traktor Fordson opustil výrobnú linku v Cork.




1920: Ford Motor Company SAE začal svoju výrobu v apríli v bývalej vínnej pivnici v Cadize, Španielsko.




1922: 30. január: V Antverpách vznikla Ford Motor Company Belgium. Ford Italiana SpA otvorila továreň v Trieste, Ford pokrýval 75 percent trhov v 36 krajinách troch kontinentov.




1923: 5. august: Dagenham (Veľká Británia) bol vybraný ako miesto novej továrne Forda v Británii.október: V Dearborne sa konala konferencia zahraničných predajcov (Európsky generálny manažér, sedem európskych manažérov spoločností, riaditelia troch severoamerických spoločností a zástupca Kuby)




1924: 6. marec: Založenie Ford Motor Company of Holland. 16. máj: Ford Motor Company A/B bola založená v Štokholme, Švédsko. 10. júl: Oficiálne oznámenie záujmu postaviť veľkú továreň v Dagenhame.




1925: Ford France sa presťahoval do novej továrne v Asničres pri Paríži. apríl: Trafford Park vyrobil 250,000-ci Model T. 18. august: Ford Motor Company Aktiengesellschaft bola založená v Berlíne. Zrušenie povojnového embarga na import zahraničných automobilov do Nemecka umožnilo dovoz Fordov z Kodane a Amsterdamu.




1926: 30. január: Založenie O/Y Ford A/B (Ford Finland) v Helsingfors (Helsinki) 8 apríl: Prvý nákladný automobil Model T opúšťa výrobnú linku v Berline-Westhafen. November: Sir Herbert Austin navrhol Fordu spoločný podnik pre anglický trh.




1927: 17. august: Zmena produkcie z Modelu T na Model A spôsobila dočasné zastavenie výroby v továrni v Berlíne. Produkcia Modelu T sa skončila v Manchestri, vyrobených bolo 300,000 automobilov.




1928: 6 apríl: Henry a Clara Ford, cestujúci ako ‘Mr & Mrs Robinson’, pricestovali do Southamptonu na inšpekciu Fordovej pobočky v Británii, pričom sa stretli s Kráľom a Kráľovnou a politickými špičkami krajiny. Henry poveril sira Percivala Perryho premeniť Ford Britain na vstupnú bránu pre Európsku organizáciu Forda. Navrhovaný Dagenham bude centrom výroby pre Európu, obsluhujúc montážne továrne v Manchestri, Corku, Paríži, Berlíne, Antverpách, Barcelone, Kodani, Trieste, Štokholme, Helsinkách, Rotterdame a Istanbule. 31. december: Koniec montáže Modelu T v Corku (10,000 áut vyrobených) signalizuje koniec produkcie s vyše 16 milliónmi vyrobenými autami vo všetkých továrňach Forda vo svete.




1929: Kancelária sira Percivala Perryho je poverená koordinovaním Európskych aktivít Forda. Perry cestuje po Európe s Charlesom Sorensenom z USA aby zvážili umiestnenie nových montážnych tovární. Turecká montážna linkabola otvorená v Istambule. November: Ford Italiana oznámil plán rozšírenia o ďalšiu továreň v Livorne, ale projekt bol zablokovaný, keď Giovanni Agnelli z Fiatu protestoval u Mussoliniho.




1930: 20. január: Ford kúpil 44 akrový pozemok pre novú nemeckú továreň v Kolíne. Výstavba továrne v Gdyni (Poľsko) je schválená. 6. september: Henry Ford navštívil Európu aby zistil stav realizácie Plánu 1928.




1931: Ford založil v Rumunsku spoločnosť pre predaj. 12. jún: 10,000 motoristov prichádza z celej Európy do Kolína na oslavu oficiálneho otvorenia továrne. 4. máj: prvý Model A opustil výrobnú linku v Kolíne. 1. október: prvé auto z Dagenhamu – typ AA – zišiel z výrobnej linky.




1932: Ford Lusitania (Portugalsko) bol založený s centrálou v Lisabone 19. február: Nový malý európsky Ford, Model Y s objemom motora 933ccm a výkonom 8 hp, vyvinutý v priebehu štyroch mesiacov, odhalili na Fordovej výstave v londýnskej Albert Hall. Vozidlo sa začalo vyrábať v Dagenhame od 10. augusta. Ford Motor Company Egypt bol založený s centrálou v Alexandrii.




1933: 2. január: Produkcia Modelu Y sa začala v Kolíne, vďaka tomu Model Y volajú ‘Köln’.




1934: Aby získal produkčné práva vo Francúzsku, Ford a Štrasburgský Mathis sa dohodli na produkcii ‘Matfordov’.





1935: Začala sa produkcia motorov V8 v Dagenhame a Kolíne. 17. október: Predstavenie Forda Popular za cenu 100 libier, žiadny iný rodinný automobil nebol v predaji za takú nízku cenu.




1936: Ford V8 postavený z náhradných dielov v Bukurešti dvoma motoristickými nadšencami Zamfirescu and Cristea vyhral rely Monte Carlo. Prvá Fordova továreň vo Východnej Európe začala svoju činnosť v Bukurešti v máji. Ročne vyrobila 2500 automobilov a ťahačov.




1938: január: Bud Bakker Schuut vyhral rely Monte Carlo s Fordom V8. Bol to Fordov najlepší rok. 26 Fordov odštartovalo a 19 vyhralo poháre. Fordy skončili na miestach 1-4-5-6-7-14-15 v celkovej klasifikácii. Emile Mathis potvrdil predaj svojho podielu v Matforde. Ford France začal s konštrukciou novej továrne v Poissy blízko Paríža. 1. október: Ford Hungary bol založený ako dcérska spoločnosť Ford Germany.




1939: 23. jún: Fordair bol založený ako dcérska spoločnosť Ford France. Vyrábal letecké motory v Bordeaux. Ford France začal s výrobou nákladných automobilov v Bordeaux v októbri.




1941: jún: Účelovo vybudovaná továreň na letecké motory v Urmstone (Manchester) vyrobila prvý prepĺňaný letecký motor Rolls Royce Merlin V12. Vyše 30,000 motorov bolo vyrobených pre lietadlá Hurricane, Mosquito a Lancaster v službách RAF. 10. jún: Spoločnosť Matford je rozpustená.




1944: 12. december: Dagenham vyrobil 250,000-ty vojnový motor V8.




1945: 6. marca: Obsadenie Kolína americkou armádou. Fordova továreň je poškodená delostrelectvom, ale prvý povojnový nákladný automobil Ford Werke, ručne poskladaný z jednotlivých súčastok, opustil továreň 8. mája. 25. máj: Dagenham začal s mierovou produkciou.




1946: január: Maďarská vláda previedla 100 percent vlastníctva Forda Motor RT na Sovietsky zväz. Dagenham vyrobil miliónty automobil – desaťkoňový Prefect.




1947: 19. september: Ford International vytvorený v Spojených štátoch koordinuje zámorské aktivity.




1948: 10. február: Henry Ford II prichádza do Southamptonu na návštevu Európskych spoločností Ford. June 23: Hlavní manažéri všetkých pobočiek Ford po celom svete navštívili prvý medzinárodný míting manažérov Spoločnosti v Dearborne. Rumunský štát znárodnil Bukurešťskú továreň Forda.




1950: 27. január: Americký Ford získava priame vlastníctvo kontinentálnych spoločností Ford – predtým koordinované Fordom Britain. október: Nový Consul a Zephyr boli predstavené na Olympia Motor Show. Sú to prvé Fordy s monokokovou konštrukciou karosérie a tiež prvé autá, v ktorých bola použitá predná náprava typu MacPherson – dnes štandard automobilového priemyslu. Boli to aj prvé autá Ford, v ktorých boli použité motory s ventilmi v hlave valcov.




1951: apríl: Ford Germany predstavil svoj prvý naftový nákladný automobil.




1952: 8. január: Nemecký Ford Werke predstavil nový povojnový dizajn – Taunus 12M.




1953: Holanďan Maurice Gatsonides zvíťazil v rely Monte Carlo Rally so Zephyrom Six. Ford Britain kúpil Briggs Motor Bodies a jej päť britských tovární za 3.2 milliónov libier.




1954: 30. november: Ford France predal svoju produkčnú továreň v Poissy Simce.




1955: január: Nemecký Ford Werke kúpil pozemok pri Wülfrathu pre novú lisovaciu továreň. Ford je prvý britský výrobca ktorý vybavil predné a zadné sedadlá bezpečnostnými pásmi a detskými pásmi




1956: Anglický Ford Britain je prvým Britským výrobcom motorov, ktorý používa počítač. Otvorli svoje prvé výskumné a vývojové centrum v starej sklárni v Birminghame. Nové centrum náhradných dielov Aveley Parts Centre (Veľká Británia) vybavilo svoju prvú objednávku.




1958: Ford predal svoj 15.2 percentný podiel v Simce Chrysleru.




1959: Ford Britain inštaloval svoj prvý domáci počítač v továrni v Aveley. 3. september: produkcia novej 105E Anglie sa začala v Dagenhame. 26. december: prvá jazda Cosworthom modifikovaného motora v 105E Anglii (Brands Hatch).




1960: Ford Britain oznámil budovanie novej továrne v Halewood (Merseyside).


1. október: Založenie Ford Norway.




1961: 29. mája: Miliónty Ford vyrobený v Kolíne opúšťa výrobnú linku. júl: Začali sa práce na novom centrálnom sklade náhradných dielov v Kolíne-Merkenichu. Ford Britain predstavil nový športový Consul Capri na autosalóne vo Frankfurte v septembri.




1963: Lotus Cortina s motorom Lotus s dvomi vačkovými hriadeľmi bol predstavený v januári. Starosta Liverpoolu zviezol prvý automobil Anglia de luxe dole z výrobnej linky v Halewoode 8. marca. Fordovu dohodu o kúpe Ferrari zrušil Enzo Ferrari v máji tesne pred podpisom kontraktu. Továreň v Azambuja (Portugalsko) bola dokončená v novembri.




1964: Ford je prvou spoločnosťou, ktorá používa počítač pri vývoji nových automobilov. Produkcia štartuje v Genk (Belgicko) 2. januára. Centrála britského Forda je dokončená vo Warley. Prototyp GT40 je pripravený v Slough (Veľká Británia) v apríli. Kolínsky miliónty V motor opustil montážnu linku.




1965: 30. mája: Lotus Ford s motorom s dvoma vačkovými hriadeľmi riadený Jimom Clarkom zvíťazil v Indianapolis 500 a zaznamenal rekordnú priemernú rýchlosť 150.7 míľ za hodinu. október: Predstavenie Transita van, prvého spoločného európskeho programu Forda. 15. október: Otvorenie linky v Lommeli v Belgicku.




1966: 4. apríl: Získanie priestoru pri Düren na novú továreň na výrobu náprav. Ford prvého marca podpísal 100,000 librový kontrakt s Cosworthom na vývoj nového motora pre F1. Stavba nového konštrukčného centra v Kolíne –Merkenichu sa začala. Britský Ford spustil transatlantickú počítačovú linku medzi Aveley a Dearbornom prvého júla. Ford Britain predstavil “ADA”, prvý počítačový konštrukčný systém. Vybudované je výskumné a vývojové centrum v Duntone (Veľká Británia). Začínajú sa práce na novej továrni v Saarlouis (Nemecko). Motory Ford poháňali monoposty prvých piatich v cieli Indianapolis 500. Zvíťazil Graham Hill (Lola-Ford), ktorý išiel tieto preteky po prvý krát. Zvíťazil ako prvý “zelenáč” od roku 1927. 19 jún: Prvé víťazstvo v Le Mans pre Ford GT40 (Amon/McLaren) s Mk IIs miesta v cieli pre Ford: 1-2-3.




1967: 25. január: Schválený projekt Escort Twin-Cam (dva vačkové hriadele v hlave valcov) 4. jún: Motor Ford Cosworth DFV Grand Prix zvíťazil vo svojich prvých pretekoch vo Veľkej cene Holandska v Zandvoorte, zabudovaný v Lotuse 49 riadenom Jimom Clarkom. 11 júna: Ford GT40 Mk IV riadený posádkou Gurney/Foyt vyhral Le Mans. 19 júna: Založenie Ford of Europe s centrálou v Londýne. 17 november: Escort sa začína vyrábať v Halewoode.




1968: 18. januára: Escort sa začína vyrábať v Nemecku ako ‘spoločný európsky model. 3. apríl: štvormilónty výrobok Ford Werke opustil výrobnú linku v Kolíne. 20. júna: Otvárací ceremoniál Výskumného a konštrukčného centra v Kolíne-Merkenichu. 1. august: Začala sa výroba v karosárni v Saarlouis. 25. september: Plne automatická výroba kolies začala svoju činnosť v Genku. 29. septembra: Ford GT40 #1075 riadený posádkou Rodriguez/Bianchi vyhral 24 hodín Le Mans.




1969: 21. január: predstavenie Forda Capri, ‘auta, ktoré ste si vždy sľubovali’. Henry Ford II navštívil v apríli Rusko. 15. jún: Štvrté víťazstvo v Le Mans pre GT, riadené posádkou Ickx/Oliver. 9. september: Americký Ford oznámil dohodu s Alejandrom de Tomasom z Ghie o ‘výmene technických služieb’. 30. september:Miliónty automobil schádza z linky v Genku. Jackie Stewart (Matra-Ford) sa majstrom sveta v roku, keď každú Veľkú cenu vyhral monopost s motorom Ford Cosworth DFV. Matra-Ford je víťazom pohára konštruktérov.




1970: 14. január: Oznámenie o vytvorení oddelenia Ford Advanced Vehicle Operations. 19. apríl: Začiatok 17,000 míľovej rely Londýn-Mexico zaradenej do Svetového pohára, ktorú vyhrali Mikkola/Palm s Escortom. August: Ford kúpil 84 percentný podiel akcií De Tomaso. De Tomaso Inc sa zmenil na koordinátora záujmov Forda v Taliansku. 4. október: Jochen Rindt (Lotus-Ford 72) sa zabil pri tréningu v Monze. Posmrtne získal titul svetového šampióna. Lotus-Ford je víťazom pohára konštruktérov.




1972: apríl: Mikkola/Palm na Escorte získali prvé víťazstvo neafričanov na Safari Rally. Emerson Fittipaldi (Lotus-Ford) je majstrom sveta F1. Ford je víťazom pohára konštruktérov.




1973: 8. januára: Ford kúpil zvyšné akcie De Tomaso a vytvoril podnik Ghia v Turíne. 14. jún: Ford vybral Almusafes (Valencia) ako miesto svojej novej továrne v Španielsku. 19. jún: Otvorenie továrne na prevodovky v Bordeaux Henrym Fordom II. Jackie Stewart (Tyrrell-Ford) získal tretí titul majstra sveta F1 a skončil s aktívnou činnosťou po ustanovení rekordu 29 víťazstiev. Lotus-Ford je víťazom pohára konštruktérov. 26. september: Vznikol Ford Espańa.




1974: Emerson Fittipaldi (McLaren-Ford) získal titul majstra sveta. McLaren-Ford je víťazom pohára koštruktérov.




1975: 22. september: Prvý predprodukčný motor bol vyrobený v továrni vo Valencii a spojený s prvou prevodovkou pre Fiestu v novej továrni na prevodovky v Bordeaux.




1976: 3. september: Európske predstavenie Fiesty. Fiesta je prvým vozidlom, ktoré dostalo cenu od Britskej rady pre dizajn October 26: Henry Ford II za účasti kráľa Juana Carlosa otvára továreň vo Valencii.




1977: október: Merkenich Parts Centre vyhorel.




1979: 8. október: Mario Andretti (Lotus-Ford) sa stal majstrom sveta F1.; Lotus-Ford získal pohár konštruktérov.




1980: Dokončenie továrne na motory v Bridgende (Wales). Otvorenie divízie Special Vehicle Engineering pod vedením Roda Mansfielda. Alan Jones (Williams-Ford FW07B ) je svetovým šampiónom F1 a Williams-Ford zvíťazil v pohári konštruktérov. September: predstavenie Escorta Mk III, získal titul Auto roka 1981. Debutuje označenie XR, a to na Escorte XR3.




1981: Predaj Escorta dosiahol milión kusov po 13 mesiacoch. To je najrýchlejšie dosiahnutý prvý milión predaných vozidiel. Nelson Piquet (Brabham-Ford) Je majstrom sveta F1 a Williams-Ford je svetovým šampiónom konštruktérov.




1982: Vyhlásenie Európskej ceny Henryho Forda za záchranu prírody a pamiatok. 22. marec: Berlínska továreň na výrobu plastov bola slávnostne otvorená Henrym Fordom II. 22. júl: Dagenham vyrobil poslenú Cortinu. 1. október: Predstavenie Sierry. Keke Rosberg (Williams-Ford) je svetovým šampiónom F1. Uzavretie továrne v Corku.




1983: Rekordné 155. víťazstvo motora DFV Grand Prix. 14. október: Ford kúpil 30 percent v Otosane (Turkey). 9. december: Ford a Cosworth vyvinuli nový pretekársky motor pre F1. Nová Fiesta ponúka prvýkrát v triede dieselový motor. Ford je najlepšie predávaná automobilová značka v Európe počas celého roka.




1984: Ford je prvou európskou spoločnosťou, ktorá používa techniku videokonferencie. 26. apríl: Predstavenie nového Transita s prvým naftovým motorom s priamym vstrekovaním paliva.




1985: máj: predstavenie Scorpia/Granady a Sierry XR4x4. Scorpio je prvým vozidlom vybaveným systémom ABS v štandarde. Sierra získala titul Auto roka.



1986: 25.apríl: Vznikla spoločnosť Iveco Ford Truck so 48 percentnou účasťou Ford Britain. December: Vyrobené bolo posledné Capri; celkovo bolo vyrobených 1,886,647 vozidiel pre všetky trhy.




1987: 1. január: Vznikol Ford New Holland. 29. september: Smrť Henryho Forda II. 21. októbra: Ford kúpil Aston Martin Lagonda.




1988: 1. marec: Alex Trotman sa stal šéfom Ford of Europe.




1989: 1. december: Akcionári Jaguaru odhlasovali prijatie prevzatie značky Fordom za 1.6 miliardy libier. Predstavenie Fiesty vybavenej ABS.




1992: 28. máj: továreň New Alba v Szekesfehervári, neďaleko Budapešti začala výrobu palivových čerpadiel a zapaľovacích cievok.




1993: 5. marec:Oznámenie výroby Mondea ako ‘svetového auta’. 1. november: Alex Trotman sa stal prvým šéfom Forda, ktorý sa nenarodil v USA.




1994: September: Severoamerické a Európske oddelenia výskumu sa zlúčili. Mondeo je Európskym autom roka. Escort je prvý vo svojej triede v Západnej Európe vybavený airbagom vodiča v štandardnej výbave. Nové Scorpio používa po prvý krát multiplexovú kabeláž.




1995: 1. január: Reštruktulizačný program spoločnosti “Ford 2000” sa začal spojením Severoamerického a Európskeho vedenia. 19. apríl: Dagenham vyrobil 28 milliónty motor. 26. apríl: Otvorenie portugalskej továrne AutoEuropa pre výrobu Ford Galaxy/VW Sharan MPV. 5. máj: Továreň na výrobu motorov Zetec-SE v hodnote 656 milliónov dolárov bola otvorená vo Valencii. 29.september: Továreň v Plonsku začala svoju výrobu Escortov a Transitov. Ohlásená nová Fiesta s motorom Zetec. Je to prvé miniauto kombinujúce štvorkanálové ABS s elektronickou distribúciou brzdného účinku a trakčnou kontrolou.




1996: 5. január: Ford a Jackie Stewart ohlásili päťročnú dohodu o vytvorení nového tímu pre Veľké ceny Formuly 1. 27. marec: Ford otvoril kanceláriu pre predaj v Moskve, 89 rokov po tom, čo bola prvá agentúra Forda otvorená v Rusku. 23. máj: Ohlásenie nového spoločného podniku v Bielorusku pre montáž Escortov a Transitov pri Minsku. 8. október: vyrobený 250 milliónty automobil Ford – Fiesta. Je to tiež Dagenhamský 10 millionty automobil od začiatku produkcie v roku 1931.




1997: 9. september: Na Frankfurtskom autosalóne predstavili Visteon Automotive Systems, ktorý spojil továrne v Českej republike, Francúzsku, Nemecku, Maďarsku, Poľsku, Portugalsku, Španielsku a Veľkej Británii. December: Hlavné nové továrne boli otvorené v Dunton Engineering Centre ako časť investičného programu v objeme 128 milliónov dolárov.




1998: Ford Motor Company kúpil Cosworth Racing. Ford Focus získal prestížny titul Európske auto roka.




1999: 28. január: Ford Motor Company dosiahol dohodu s AB Volvo pre kúpu ich celosvetového programu osobných automobilov Volvo Cars za 6.45 miliárd dolárov. 19. marec: Ford vytvoril Premier Automotive Group pre pokrytie značiek Jaguar, Volvo, Aston Martin and Lincoln.




2000: Január: Nick Scheele sa stal šéfom Ford of Europe. Nové Mondeo je prvým digitálne vytvoreným Fordom, ktorý vznikol počas 13 mesačného vývojového programu. Továreň v Plonsku (Poľsko) na výrobu Escortov a Transitov je uzatvorená. Ford rozpustil spoločný podnik v Bielorusku. Ford predstavil novú Fiestu. Produkcia Escorta v Halewoode zastavená, továreň bude produkovať Jaguar X-Type od roku 2001. Focus sa stal najlepšie predávaným autom sveta.



2001: január: Produkcia Transita sa začína v továrni v Otosane v Turecku. február: spoločný podnik pre konštrukciu a výrobu manuálnych prevodoviek rozbieha činnosť. August: David Thursfield sa stal šéfom Ford of Europe. November: Investícia do renovácie továrne v Kolíne vo výške 500 milliónov dolárov. Bude sa tu vyrábať nová Fiesta.




2002: február: Produkcia v Dagenhame bola zastavená po 71 rokoch a Dagenham sa stáva globálnym centrom pre konštrukciu a výrobu dieselových motorov Ford. Nová továreň v St. Petersburg začína vyrábať Focus. Focus je označený ako najspoľahlivejšie auto s vekom medzi 1 až 3 rokmi v Nemecku (TUV). október: Oficiálne otvorenie novej továrne na motory Duratec HE vo Valencii, je to časť z investičného plánu v tejto továrni v hodnote 600 milliónov eúr. November: Fiesta získala cenu Zlatý volant.

STAŇTE SA RIADNYM ČLENOM FORDCLUB.SK

  • Získaš zľavy u partnerov klubu
  • Budeš mať klub bez reklám
  • Môžeš inzerovať v sekcii bazár
  • Získaš mnoho iných výhod ...
Stať sa členom