Porovnávať neporovnateľné je vždy ťažké a tak sa pokúsime aspoň zoradiť fakty o dvoch úplne iných autách a motoroch na našej ceste po časti Európy. Celá trasa viedla výhradne mimo diaľnic, cesty I. a II. triedy v rôznorodom teréne.
Ktoré auto kam?
Sprievodné vozidlo Ford Transit TOURNEO s dieselovým motorom 2,2 TDCi a výkonom 140 k priam miluje diaľnice. Tempomat a dostatočný výkon mu nerobí problém s akoukoľvek trasou a Vy v úplnom komforte na ňom prejdete celú Európu bez toho, aby ste mali pocit, že sa veziete v „dodávke“.
Presne o polovicu menší obsah benzínového motora má Fiesta MK1 s výkonom 53 k. Motor, ktorý nepozná riadiacu jednotku, nepozná vstrekovanie ale s karburátorom a klasickým rozdeľovačom je zohratý vynikajúco. Ako sme si mohli vyskúšať na rýchlostných cestách na našej trase štvorstupňová prevodovka dnes už na diaľnicu nepatrí. Fiesta s týmto motorom a prevodovkou vynikajúco akceleruje ale jej strop komfortu končí pri rýchlosti 120 km/h. Od tohto momentu sa začína trápenie posádky ale aj samotného auta. Musíme skonštatovať, že 35. ročná Fiesta sa dnes hodí na okresné cesty a do mesta.
Cesty necesty…
Výhodou malej Fiesty je jej hmotnosť, ktorá je tesne pod 700 kg. Počas TOUR sme sa presvedčili, že jej výkon na okresné cesty plne postačuje a niekedy sme sa nestačili čudovať s akou ľahkosťou dokáže toto mini autíčko predbiehať a držať stopu v zákrutách. Náš najobávanejší úsek bol hraničný prechod Taliansko – Rakúsko s názvom Timmelsjoch – Passo Rombo s prevýšením 2500 metrov. Na tomto úseku sa nám Fiesta okamžite stratila z dohľadu a na Transite sme mali čo robiť aby sme ako tak stíhali. Výhodu jej, samozrejme, dodával aj športový podvozok, ktorý v zákrutách porážal aj o 30 rokov mladšie autá. V mestskom cykle sa Fiesta správa ako súčasné vozidlo, nikde neprekážala modernému ruchu veľkomiest.
Spotreba a spotreba…
Na začiatok treba napísať, že priemerne sme strávili v meste zhruba 20% času. Časté zápchy, čakanie na semafóroch a hľadanie hotelov bolo na každodennom poriadku. Cestovná rýchlosť mimo obce bola od 80 do 110 km/h. Prechádzajúce dedinky a mestečká od 40 do 60 km/h. Nezanedbateľným ukazovateľom spotreby bol aj fakt, že sme na jedinom úseku 100 km napočítali viac ako 60 kruhových objazdov!
Transit s nádržou okolo 75 litrov nebolo treba tak často tankovať. Priemernú spotrebu s trvalo zapnutou klimatizáciou dosahoval 7,3 litrov a cez horský prechod niečo cez 8 litrov. Dá sa teda povedať, že rozdiel v spotrebe u moderných dízlov nie je až tak markantný ako u karburátorového motora. Transit ukončil celú TOUR s priemernou spotrebou 7,76 litrov na 100 km.
Do malej Fiesty sme museli tankovať po každých 350 kilometroch. Nádrž s obsahom menej ako 30 litrov nám nedovolovala riskovať a ísť až na dno. Vždy sme dotankovali niečo okolo 20 litrov a spokojne vyrazili. Po celej trase boli čerpacie stanice priam na každom rohu, v obyćajnej malej dedinke aj 2 – 3. Po každom tankovaní sme vypočítali spotrebu. Aká bola? Mimo obce sa priemerná spotreba pohybovala okolo 5,6 litra. Horský prechod ukázal svoju silu a karburátor ihneď začal s radosťou dávkovať. Tu sme sa dostali na číslo 9,6 l/100 km . Musíme ale uznať, že nám táto spotreba za neskutočný zážitok vôbec nevadila. Fiesta nakoniec celú trasu absolvovala s priemernou spotrebou 5,98 litra, čo považujeme za úspech, pretože sme očakávali niečo cez 8 litrov.
Relax alebo naháňačka?
Ak ste zvyknutí na naháňanie času a bez diaľnic si neviete predstaviť cestovanie tak Vám nezávidím. Denne trávime na rovnako nudných cestách hodiny. Ak chcete relax a máte čas nebojte sa Európu precestovať po okreskách. Kvalita ciest je neuveriteľné dobrá. Prvú jamu, ktorú sme trafili bola ihneď po príchode do Bratislavy! Až potom sme pochopili, ako bezproblémovo sme prešli polovicu Európy a aký nádherný kus sveta sme videli.
Nevýhodou je, samozrejme, čas a dĺžka trasy. Na jednom z úsekov sme sa pokúsili zmapovať rozdiel. Dĺžka trasy 420 km, diaľnica, bežný čas 4,5 hodiny. Na našej trase bez diaľnice sme spravili 495 km s časom 7,5 hodiny. Odmenou ale boli miesta, okolo ktorých v zahraničí chodíme a vôbec netušíme, že existujú…