Začalo to asi tým že sme už mali v rodine jeden escort síce starú mk3 a tak som sa aj ja rozhodol pre prvé auto od Forda Celé dni som trávil hľadaním toho pravého, začínal som mk4 kami ale nakoniec skončil pri poslednom modeli mk7. Rozmýšľal som už len či kúpiť tédéčko alebo benzínovú jednašestku. Nakoniec mi padla pod ruku strieborna 8 ročná 1.8 16v ghia. Vtedy som myslel že „jednaosmička“ bude asi aj trochu zbytočná, ale po testovacej jazde sa môj názor prudko zmenil! Auto síce potrebovalo malé kozmetické úpravy, hlavne čo sa týka laku, pretože kapota bola trosku obúchaná od kamienkov a zadne krídlo chcel niekto asi prekrojiť napoly… Ale nebolo to nič vážne a auto som si s veľkou radosťou kúpil.
Po nejakom čase vyvážania sa som začal rozmýšlať nad tým čo by sa dalo na aute skrášliť, neskor „vytuniť“ Celé to začalo kolesami. Tie plecháče s puklicami, to vobec nebolo ono…Kúpil som teda na fordíka originálne 16“ disky, vzor Cosworth. Na ne samozrejme poriadne široké gumiská. Na jar som kolečká šupol na auto a hned to bolo čosi iné. Trošku ma prekvapilo to ze 205 mm široké gumy vôbec nevyzerali na aute nejak široko Ale čo už, kolesá boli pekné! Sériové rádio rady 6000CD som vymenil za mp3kové sonyčko, zadné sériové ovály som vymenil za kvalitnejšie Hertz DCX690. Výmeny sa dočkali aj príšerne osvetlené budíky, ktoré som celé prerobil. Budíky som podsvietil odzadu bielymi LED,takže svietili len čísla. Aby som v noci videl aj viac ako len svietiace čísla musel som vymeniť aj ručičky. Výborne tam sadli oranžové z mazdy 626 ktoré som podsvietil červenými LED, rovnako aj hodinky dostali červené podsvietenie. Interiér hneď budil lepší dojem ako s odflaknutým podsvietením od výrobcu.
S autom som bol spokojný, išlo ako hodinky a nebol s ním v podstate žiadny problém. V lete ho čakala cesta do Talianska tak autíčko prešlo malými opravami a kontrolami. Ako prvé išli nové brzdy s pocitom že auto bude brzdiť lepšie ale nestalo sa Chcelo by to celý nedomyslený brzdový systém prerobiť…Tak isto bolo potrebné dať novú náplň klimatizácie. Približne 3000km cestu fordík v pohode zvládol a ajkeď bol tak naložený že išiel skoro po zemi som bol milo prekvapený nízkou spotrebou
Po krátkom čase som si začal všímať nepríjemne buchanie na podvozku, zrejme to spôsobili naše kvalitné cesty v kombinácii so širokými a nízkoprofilovými pneumatikami. Celý problém spočíval v starých tlmičoch.
Tu som začal rozmýšlať či by nebolo vhodnejšie použiť športové tlmiče a keď už tak auto aj nejaky ten centimeter znížiť. Rozhodol som sa pre sadu WEITEC Ultra GT zníženú 40mm. Nižšie ma to už nelákalo pretože auto som používal na denné jazdenie po meste a nechcel som ostať visieť na nejakom obrubníku
Prišla zima, prišli tlmiče a prišla aj prvá búračka keď do mňa odzadu nabúrala istá pani ktorá pozerala asi niekam inam a nie pred seba. V podstate to nebolo nič vážne. Dostal som nové nárazníky, nový lak na kapotu a kufor keďže ma naraz posunul do auta predo mnou a keď už som nejaky tuningér tak som namiesto škaredých svetiel objednal štýlové angeleyes. Po dlhých nervákoch na poisťovni mi po dvoch mesiacoch škodu vyplatili a autíčko vydali zo servisu.
Prvá jazda po dlhej dobe bola úplne super, nakoľko už bol nahodený aj športový podvozok. Auto sedelo ako prilepené na ceste a nebol problém s nim vbehnúť aj 60kou do ostrej zákruty.
Po pár týždňoch jazdenia prišla ďalšia, oveľa horšie vyzerajúca nehoda keď nám asi v stovke uletel na niečom zadok auta v zákrute a my sme sa so Sabrošom ocitli po krátkom točení po poli na boku v jarku medzi dvoma stromami. To som myslel že už je po aute. Vyliezli sme von, auto otočili a pomocou traktora vytiahli z jarku. Nakoniec som zistil že sme dopadli na staré pneumatiky čo tam niekto vyhodil, takže škoda na aute bola akurát vylámaný predný nárazník a vylomený výfuk. To ma trošku aj potešilo lebo som mal v pláne kúpiť nový. Výfuk sa privaril,zvody ktoré boli v polke vylomené som uviazal na reťaz a objednal som sa do jednej nemenovanej firmy v Modre ktorá sa popri inom zaoberá výrobou výfukov Na rad som sa bohužiaľ dostal až v máji čo znamenalo pár mesiacov jazdenia so zvodmi na reťazi
Auto som im tam nechal asi týždeň, povedal ako si to celé predstavujem a čakal. Konečný výsledok bol neskutočný, od motora až po koniec boli natiahnuté hrubé nerezové rúry bez katalyzátora a s nastaviteľným koncovým tlmičom. Jazda odtiaľ bola neskutočná, auto malo oveľa lepší ťah a ten zvuk bol tiež nádhera.
Keď už bol teda vymakaný výfuk, trebalo dať fordíku aj vymakané sanie, dostal bavlnenú vložku Green. Aby motor vyzeral aj na pohľad dobre tak špinavé a zašlé veko motora som vyleštil.
Popri úpravách motra auto potrebovalo aj poriadne ozvučenie, lebo keď to už rachotalo tak nech aj hrá. Prišlo nové 2-din DVD radio so 7“ dotykovou obrazovkou, komplet reproduktory hertz – predu 16.5cm komponenty v doorboardoch ktoré som si robil medzitým ako bolo auto v servise a vzadu ostali ovaly Hertz 6×9“. Všetky boli napájané zo 4-kanálového zosilňovača MAC AUDIO. Subwooferov som vystriedal niekoľko – od 100W domarobených drobcov až po 2x 500W Hifonics ZEUS, čo už netriaslo len autom ale aj všetkým okolo neho
Escortík už bol takmer dokonalý, jediné s čím som sa chcel ešte pohrať boli brzdy a dolakovať nejaké tie ťukance na streche spolu s predným nárazníkom.
Začalo leto, začali sa zrazy a tak som tiež nemohol na niektorých chýbať aj ja. Keď nerátam petržalské carrefour zrazy a šprinty tak som s „džiou“ bol pozrieť v Piešťanoch a Leviciach.
Samozrejme som sa chystal aj na ďalšie, ale jeden pekný júnový piatok mi cestu z prace prekazil vodič meganu ktorý vďaka svojej nepozornosti neubrzdil a v dosť veľkej rýchlosti narazil do mojho cteného zadku! Náraz ma otočil do protismeru rovno do oproti idúcej Karosy, ktorá to s mojim escortíkom nadobro skoncovala
Týmto sa ale príbeh môjho auta úplne nekončí. Motor a veľa dôležitých častí ostalo neporušených aj keď karoséria bola už nepoužiteľná. V podstate väčšinu auta odkúpil jeden kamoš a člen Fordclubu s myšlienkou prerobiť svoje auto na niečo zaujímavejšie a rýchlejšie a použiť tam práve diely z môjho.
Tak ja len dúfam, že sa mu projekt bez problémov vydarí a bude ďalej pokračovať v úpravách a prerábkach svojho escortu.