Najväčšia komunita Ford fanúšikov na Slovensku

Najväčšia komunita Ford fanúšikov na Slovensku

FordClub.sk testuje: FOCUS 2,5 ST

FordClub.sk » Články » FordClub.sk testuje: FOCUS 2,5 ST

FordClub.sk testuje: FOCUS 2,5 ST

Nenápadný dravec.



Ford Focus ST druhej generácie testujeme v dňoch, kedy sa ukončila jeho výroba. To všetko preto, že nás chytila nostalgia za nenávratným dizajnom zadnej časti vydareného hatchbacku. Poďme si na úvod predstaviť testované auto.





Základné údaje




Meno : FORD FOCUS 2,5 ST




Karoséria : 5 dverový hatchback




Narodený : 2009




Motor : Volvo 5 valec s objemom 2,5 litra má




Výkon : 225PS a krutiaci moment 320Nm




Turbo : áno




Zvláštne znamenie : elektrické strešné okno




Podvozok :




Už základné modely Focusov ho majú bezkonkurenčný vo svojej triede, čiže majstri nemali ťažké naladiť podvozok pre model ST. Zmenou prešiel len predný zosilnený stabilizátor, znížené pružiny o 30 mm a športové tlmiče. Focus ST je sériovo dodávaný na diskoch s priemerom 18, naše testovacie auto dokonca 19 ! Že šialené? Alebo tvrdé ? Kto sa neprevezie neuverí, že spojenie športového podvozku a veľkých kolies môže byť komfortné. Auto sa na ceste správa celkom sebaisto bez jediného zaváhania, bez nutnosti vyhýbať sa v jednom kuse každej nerovnosti. O podvozku nemusíme ďalej písať, je to predsa FORD …




Jazda :




ST-čko je presne tým autom, do ktorého sa usadíte a čakáte od jazdy maximum.
Ak je to tak – ste na omyle! ST-čko Vám dá omnoho viac zážitkov z jazdy, o ktorých sa Vám doteraz ani nesnívalo! Všetko sa začína naštartovaním auta pomocou tlačítka na stredovom paneli dole. Prvé stlačenie rozsvieti kontrolky, druhé naštartuje ale len v prípade, že máte vytlačený spojkový pedál. Ak nie, uvedie sa do polohy OFF. Prvé kilometre sú „zoznamovacie“ a opatrné a prekvapenie sa dostavilo. Na tomto aute sa dá normálne jazdiť ! Prvých 50 km nám ukazoval počítač spotrebu 7,4L na 100km, samozrejme kde bola 90tka išli sme 90 a v obci 50. Ďalšie kilometre sú „skúšobné“ a skúšame všetky možné kombinácie šiestich prevodov a rýchlostí. A presne tu začína pôžitok! Perfektne naladený motor má na každom prevodovom stupni rovnaký zvuk, rovnaký priebeh a až neuveriteľný ťah bez ohľadu na otáčky. Proste turbo je dobrý pomocník. Kto vyskúšal tento motor v kombinácii s dobre vyváženou šesťstupňovou prevodovkou nám musí dať za pravdu, že je to spojenie priam kráľovské. Spotreba sa pri jemne športovej jazde presunie o 2 – 2,5 litra smerom nahor. To sme ale ešte stále pod hranicou 10L na 100km, čo nám nepotvrdilo mýtus o všežravej beštii.




Exteriér:




Čo robí na pohľad tohto Focusa iným od ostatných? V prvom rade sú to iné nárazníky, kde sa vytratili čierne prvky, bočné prahy, väčšie až nápadné disky, športové krídlo na piatych dverách a v neposlednom rade nápis ST. Nemôžeme zabudnúť ani na zadný difúzor, z ktorého sa na Vás pozerajú dve koncovky dobre odhlučnených výfukov. Za príplatok môžete ešte vyniknúť bočnými alebo vrchnými polepmi v tvare dvoch pásov.




Interiér:




V interiéri tohto modelu na nás čakalo ešte viac prekvapení ako zvonka. Príjemné sú kožené vyhrievané sedačky RECARO, ktoré si môžu užiť aj zadní cestujúci. Samozrejme len dvaja, za komfort sa platí a tak vo svojom ST nikdy nebudete viesť viac osôb ako 4.




Rozdiely oproti ostatným modelom sú vidieť ihneď, čierny strop, plasty, tri prídavné ukazovatele na palubnej doske Vás informujú o tlaku turba, oleja a o teplote oleja.




Maximálna výbava nás počas prvých dní zamestnávala viac ako je bezpečné, preto je dobré všetky funkcie a nastavenia si vyskúšať pred jazdou. Veľmi rýchlo reagujúcej navigácii sa dá vyčítať snáď len to, že sa stále nenaučila po slovensky. Ešte asi nie je čas na to, aby stred Európy výrobcovia začali konečne rešpektovať.


Keď si všetko naladíte podľa svojho gusta, pevne sa usadíte a zvyknete si na to, že neštartujete kľúčom, nezapínate svetlá, nestaráte sa o stierače tak poďakujete, že ST nie je automat. Pretože v tom prípade by ste nerobili okrem pridávania plynu nič.




V interiéri je rozložené všetko tak ako by ste čakali. Malé zaváhanie môže nastať, ak chcete pridať alebo ubrať otáčky ventilátora . Celkom správne dve označené tlačítka sme pochopili až na druhý krát. Milým prekvapením je elektrické strešné okno pracujúce v štyroch úrovniach otvorenia, pootvorenia a úplného odsunutia. Prepojenie telefónu cez Bluetooth funguje na jednotku, telefón sa pripojí až nečakane rýchlo. Ďalším spríjemnením sú všetky štyri elektrické okná v dvojpolohovom režime dojazdov hore aj dole. Obklady dverí konečne trochu ožili vďaka koži. Trojramenný volant je nastaviteľný vo všetkých úrovniach a sadne do rúk presne tak ako sa patrí, tento pocit by mohli závidieť aj vyspelejšie autá vo vyšších kategóriách.




Vadilo nám:




V prvom rade je to už 12 rokov zastaralé ovládanie inak dobre hrajúcej audio sústavy, ktoré je pod volantom a dizajnovo budí dojem, že to tam niekto len tak prilepil zo starého modelu. Snáď inžinieri na novom Focuse pouvažovali nad ovládaním na volante tak, ako to už má model Fiesta.
Nechcelo sa nám v prvých momentoch veriť, že vynikajúce kožené sedadlá RECARO môžu vydávať zvuk pri akomkoľvek prepružení, ak má byť aj toto daň za komfort a kožu, tak potom si radšej vyberte látkový poťah, kde sa sedí rovnako dobre.


Batožinový priestor utrpel kvôli dvojitému výfuku tým, že podlaha je o 15 cm vyššia a tým pádom menej odveziete. Platí to ale len v prípade, že si priplatíte za dojazdovú rezervu, pretože v základnom modeli je len sada na opravu . V druhom prípade máte možnosť využívať plnohodnotný priestor na batožinu, ale bez rezervy.




Cena vs náklady:




Nepodarilo sa nám na oficiálnej stránke ford.sk zistiť základnú cenu, kde tento model začínal, ale v trojdverovej verzii sa koncom roka 2008 ponúkal za 29,177 eur (879 000sk), čo nie je veľa v porovnaní s konkurentmi ako sú AUDI S3 s cenou od 41,700 eur (1,256,250 sk) alebo Subaru či Mitsubishi, kde sú ceny na hranici 50,000 eur (1,506,300 sk). Náš testovaný model v príplatkovej výbave prekročil hranicu 40,000 eur (1,205,040 sk) .


Náklady na údržbu sú v porovnaní s motorom 1,6 vyššie o 20 – 30%, spôsobujú to väčšie brzdy, používanie kvalitnejšieho oleja (ak si potrpíte na 10W-60, inak Vám stačí aj Ford 5W-30) a podobne. My sme zisťovali cenu xenónovej výbojky do predného svetlometu, ktorá je v servise Ford niečo cez 265 eur, značkovú výbojku D1S ale zoženiete na e-shopoch už od 45 eur …


Spotreba sa drží pri kľudnej jazde medzi 7,5 – 8,5 l/100km, jemne športová jazda 9,00 – 9,8l/100km a keď ste pôžitkár musíte počítať, že Vám ST ohlási spotrebu 11,5 – 13,00 l/100km. Väčšiu sa nám nepodarilo spraviť, čo je silný argument prečo ST a nie 1,2 H T P , kde nemáte problém presiahnuť aj 14 – 16 litrov …




Záver:




Ford Focus ST 2,5 Turbo môže slúžiť buď ako auto pôžitkové, takzvané druhé v rodine, patriace manželovi na odreagovanie s priznaním sa manželke, že je to vážne nebezpečne rýchle pre ňu a neudržala by to na ceste. Alebo jej nepriznáte pravdu, kľudnou jazdou doveziete v bezpečí celú rodinu na Makarsku, ale večer sa vyhovoríte, že ho musíte preparkovať a užijete si šport v prísnom utajení samého seba. V druhom prípade, by nikoho ani nenapadlo, že toto nenápadné auto dokáže to, o čom iné len snívajú …




Bodovanie:








Fotogaléria:

















STAŇTE SA RIADNYM ČLENOM FORDCLUB.SK

  • Získaš zľavy u partnerov klubu
  • Budeš mať klub bez reklám
  • Môžeš inzerovať v sekcii bazár
  • Získaš mnoho iných výhod ...
Stať sa členom